La proactivitat com a eina d'empresa
Hi havia
altres tries, és clar: preservar l’economia empresarial, cuidar persones,
preparar equips humans... però al final tot es circumscriu a la tria anterior:
proactivitat vs reactivitat.
Multitud d’entitats varen sortir del pas amb pocs o cap mitjà, administracions que responien com podien a una demanda social i sanitària descontrolada i creixent, persones que aplicaven la bona voluntat per afrontar una situació pandèmica desconeguda i generadora d’incertesa, etc.
El resultat de les entitats va ser dispers.
Com no pot ser d'altra manera, em nego
a pensar que els mals resultats anessin inexorablement lligats a una
falta d’acció (igualment, els bons resultats no foren patrimoni
exclusiu de visionaris que “sabien com fer-ho tot bé”).
Entitats que es van deixar la pell sobre el terreny, acabaren trobant un rastre de desolació i mort darrera seu que no fou de justícia. Entitats que trucaven als serveis d’emergència i/o a l‘administració demanant ajut (així, en abstracte, doncs ningú sabia quin ajut calia) i no rebien resposta.
A totes aquestes, el més sincer reconeixement.
Però avui us vull parlar de les "entitats proactives”: aquests empresaris, gerents, directors, caps d’àrea... treballadors en suma que d’una banda van anticipar els fets i d’altra banda es tiraren a la piscina de la incertesa assumint que per assolir una gran idea, calia executar-ne moltes de mediocres.
Estic
convençut que en el binomi sort-encert, els que varen treballar des de la
proactivitat obtingueren un percentatge
d’encert superior.
Penso en exemples concrets a la meva entitat: quan l’administració ens instava a disposar d’un pla de contingència, l’entitat ja en portava sis versions (6!) per contenir el virus.
Quan es
va parlar de EPIs, l’entitat ja disposava de mascaretes FFP2 ... certament no
les adequades però suficients pel primer embat.
Quan es
començava a parlar de sectorització, ja existien noves unitats i
zones d’aïllament.
Quan va
arrencar el confinament dur, es varen flexibilitzar els recursos humans per evitar
la sobreexposició al virus.
I així
anar sumant.
També recordo, com no pot ser d’una altra manera, un llistat d’errors assumits. Accions, moviments... que es varen dur a terme i, temps després, hem vist que no calien o fins i tot eren contraproduents.
Però el
moviment ens era necessari: no podíem seure a la porta i “esperar instruccions”.
Ningú ens va dir que ho féssim d'aquella manera, però l’expertesa i la intuïció de l’organització ens hi va dur.
Anar sempre un pas per davant assumint i corregint l’error, si n’hi ha, i aprofitant l’èxit, si es dóna.
Fer i ser empresa proactiva, creativa, positiva, flexible... Anticipar, anticipar i anticipar.
Recepta d’èxit ? ho ignoro. Ingredient imprescindible ? segur que sí.
__________________________________________________
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada